14 Mart 1853 tarihinde Abzehlerden Vımar/Wumar Bırsey (Бырсэй Умар, Бэрсей Умар, Rusça: ru:Умар Хапхалович Берсей 1807—1870) tarafındanTiflis'te ilk Adığe alfabesinin ve Adığece Sözlüğün (Адыгэбзэ псэлъалъэр) yayımlandığı günün anısına her yıl Çerkesler tarafından 14 Mart Çerkes Dili Günü ya da Adığe Dili Günü/ Adığece Günü olarak kutlanmaktadır.[43][139][140]
Eskiden Ubıhça konuşmuş olan Ubıhların da anadili haline haline gelen Çerkesçe, Çerkes Ermenileri ile Çerkes Rumları (Urımlar) tarafından konuşulduğu gibi[16][141], Karaçay, Balkar ve Abazalar (Abazin) arasında da konuşulabilmektedir.[43]
Sözlü edebiyatın başlıca türleri şarkılar ve türküler ile bilmece, atasözü,masal, öykü, tekerleme, vb'dir.[43] Anlatımlarda sık sık mecaza başvurulur.[43]Sözlü ürünler içinde en geniş yeri tutan ve birçok öğesi eski Grek destanlarını hatırlatan Nart destanları ya da Nartlar 1946-1968 yılları arasında derlenen ve biriktirilen 705 tekstin bir araya getirilmesiyle 1968-1971 yılları arasında Maykop'ta yayımlanmıştır. Destan yeni derlemelerle 8 cilde ulaşmıştır. Destan 31 bölüme ayrılmaktadır. Her bir bölüm ayrı bir Nart kahramanını yaşamına ayrılmaktadır.[43] Yaklaşık üç asırlık Koç'asdestanı daha çok Batı Çerkeslerinde görülür.
Şapsığya Çerkes edebiyatı
Şapsığ Ulusal Rayonu (1924-1945) Çerkeslerinin edebiyatı Şapsığların özerkliğinin 1945 yılında Stalin tarafından kaldırılmasına kadar sürmüştür. Özerkliğin sürdüğü 21 yıl boyunca oluşturulan çalışmalar hakkında bir bilgi yoktur. Burada yazılı kullanımdan çıkartılan Şapsığca Osmanlı Çerkes diyasporasında Kabardeycenin yoğun olarak konuşulduğu yerler dışında ibadet dili olarak kullanılmaya devam etmiş 1906'da İstanbul'da yayımlanan Adıgece Mevlid (Адыгэ Мэулыд) Şapsığ lehçesiyle kaleme alınmıştır. 19. yüzyılda (tahminen 1820’li yıllarda) ilk Adiğe alfabesi bir Şapsığ aydını olan Şeretlıko Netavko Hace (ШэрэлӀыкъо НэтӀаукъо Хьаджэ) tarafından hazırlanmıştır.[43]
Adigey Çerkes edebiyatı
Adigey Cumhuriyetindeki Çerkeslerin (Rusça resmî adları: Adigeylerin) edebiyatının temelini düz yazı ustası Ç’eraşe Tembotatmıştır. Ancak, günümüzde şiir de gelişmiştir. Adigey Çerkes edebiyatı Çemguyların lehçesi esas alınarak yazılmakta ve geliştirilmektedir. Son zamanlarda Adıgey şiirinin gelişmesinde Meşbaşe İshak’ın etkisi yadsınamaz. Meşbaşe, romanda da aynı ustalığı göstermiştir. Nartolog (Nart destanları uzmanı) oluşunun yanı sıra, usta bir şair olan Hadağatle Asker’in şiirleri de Adıgey şiir sanatında önemli bir yer almaktadır. Meşbaşe İshak’ın ardından Kuyeko Nalby ve daha yüzlerce yazar, şair ve araştırmacı yetişmiştir.[67]
Türkçe | Çerkesçe | Rusça | Ömrü |
Tsığo Tevçoj | Тэуцожъ Цыгъу | Цуг Теучеж (Тагир Алиевич Теучеж) | 1855—1940 |
İbrahim Tsey | Цэй Ибрахьим | Ибрагим Салехович Цей | 1890—1936 |
Kube Şaban | Кубэ Щэбан | Шабан Индрисович Кубов | 1890—1974 |
Hatko Ahmed | Хьаткъо Ахьмэд | Ахмед Джанхотович Хатков | 1901—1937 |
Ç’eraşe Tembot | КӀэрэщэ Тембот | Тембот Магометович Керашев | 1902—1988 |
Пэрэныкъо Мурат | Мурат Салихович Паранук | 1912—1970 | |
Кэстэнэ Дмитрий | Дмитрий Григорьевич Костанов | 1912—1985 | |
Лъэустэн Юсыф | Юсуф Ибрагимович Тлюстен | 1913—1998 | |
Еутых Аскэр | Аскер Кадербечевич Евтых | 1915—1999 | |
КъардэнгъущӀ Зырамыку | Зарамук Патурович Кардангушев | 1918—2008 | |
Kırımız Jane | Жэнэ Къырымыз | Киримизе Хаджимусович Жанэ | 1919—1983 |
Hüseyin Andrıhoy | Андрыхъое Хъусен | Хусен Борежевич Андрухаев | 1920—1941 |
Hadağatle Asker | ХьэдэгъэлIэ Аскэр | Аскер Магамудович Гадагатль | 1922—2009 |
Abu Şhalaho | Шъхьэлахъо Абу | Схаляхо Абу | 1929 |
Бэрэтэрэ Хьамид | Беретарь Хамид | 1931—1995 | |
İshak Meşbaş | МэщбэшIэ Исхьакъ | Исхак Шумафович Машбаш | 1931 |
Pşımaf Koşbay | Кощбэе Пщымаф | 1937 | |
Бэгъ Нурбый | 1937—1995 | ||
Kuyeko Nalbiy | Къуекъо Нальбый | Нальбий Юнусович Куек | 1938—2007 |