ANTİK YUNAN ÇERKES İLİŞKİLERİ r

Antik Yunanistan'ın belli başlı bölgelerinin adları; Attikhe, Axey/Ahey, Lakonya, İtak, Maqare'dir. Bu adlar ise tamamen Çerkes adlarıdır. Öncelikle Attikhe kavramı Çerkes halkının ulusal adı olan Attikhe veya Attihe veyahut Adige ile aynıdır. Çerkes halkı tarafından buranın istilası ve uzun süre burayı yurt edinmesi nedeniyle bu bölgenin adı olmuştur. Yunanistan'daki Attikhe halkının gelenek,giyim-kuşam kafkasya'lı çerkeslerin benzeridir.
Akhey; Çerkeslerde Akhaların ülkesi anlamına gelir. Akhalar ise Kuzey Kafkasyadaki en eski Çerkes kavimlerinden birisidir. Yunanistan'a yerleşmişler, koloniler kurup burada yerleştikleri yere kendi isimlerini vermişlerdir.
Lakonya veya Lakoney kelimeleri de tamamen Çerkescedir. Çerkesce de L'aque veya Lh'akoue soylu, kibar ve L'aquevey kelimesi ise soylu kibar insanların ülkesi anlamına gelir. İlginç olan Lakonya bölgesindeki adetlerde Kafkasya adetleriyle benzerdir.
İtak kavramı da Çerkeslerde eski bir pşı ailesinin lakabı olan Aytek'i çağrıştırmaktadır. Odisse'nin başlıca kahramanlarından biri olan Ulise eski İthak prensi olup Truva savaşından sonra Kafkasya'ya bir gezi yapmıştı. Öncelikle Ulise'nin Kafkasya'ya seyahat etmesi ve burayı tanıması, bilmesi veya anımsaması sonra da Kafkasya'nın günümüzdeki Rion eya Faz nehrinin denize döküldüğü yere yakın bir bölgede bulunan Faz ülkesine gittiğinde onuruna ülkenin hakimi olan Alkeinos'un verdiği ziyafette Kralın kendisi için Ulise hakkında "Bu konuğumuzun mensup olduğu halkın kökeni ve gelenekleri itibariyle bizlere büyük yakınlığı vardır" demesi; ayrıca Çerkeslerin güzellik tanrıçası adına layık olan Kirke'nin Ulise'yi gördüğü anda kendisini hemen tanıyıvermesi ve ulise'nin Çerkes geleneklerine tamamen vakıf olması (Çerkes oyunları,yemek esnasında Çerkeslerde olduğu gibi yemekten bir parçanın çerkes şarkıcıs ve hatta ilyada ve Odisse'deki şarkıların tümünü ebzere söyleyen ve eserlerde sesi daima ilahi bir ses Chantre Dvin olarak nitelenen belki de gerçek Homer olan kör/ ama Demedoque'ye vermesi) Ulise'nin gerçekten Aytekque yani Aytekzade olduğunu, dolayısıyla kafkasyalı hatta Çerkes olduğunu yalnız o zamanın değil, her konağı bir Kafkasyalı ve Çerkes için kutsal kabe gibi veya vaadedilmiş toprak gibi olması gereken Kafkasya'ya seyahat etmesi de, sevgili öz vatanını özlemiş olduğunu gösterir. Gerek truva savaşında gerekse Kafkasyaseyahati sırasında Aytekque Ulise'nin yanında yanında çerkes geleneklerine göre aile adlarını, lakaplarını taşıyan insanların da bulunmuş olmaları Eski Yunanistan'da Çerkeslerin yerleşik olduğunu gösteren bir delildir. Aynı şekilde eski Yunanistan'ın bir yöresine özel ad olan Meqare adını taşıyan Çerkes aileleri de (Maqhareler) de vardır.